Publikationen

Dissertationsschrift

ROSETA-Konferenzband

Zeitschriftenartikel

2023


Cahyono, A. N., Masrukan, Mulyono, Ludwig, M., Jablonski, S., & Oehler, D.-X. K. (2023). Indonesia-Germany MathCityMap training: Shifting mobile math trails teacher training to a hybrid environment. Journal on Mathematics Education, 14(1), 55–68. https://doi.org/10.22342/jme.v14i1.pp55-68

Jablonski, S. (2023). Is it all about the setting? — A comparison of mathematical modelling with real objects and their representation. Educational Studies in Mathematics 113, 307–330. https://doi.org/10.1007/s10649-023-10215-2

Jablonski, S.; Barlovits, S.; Ludwig, M. (2023). How digital tools support the validation of outdoor modelling results. Frontiers in Education, 8, 1-15. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1145588

Jablonski, S.; Ludwig, M. (2023). Teaching and Learning of Geometry—A Literature Review on Current Developments in Theory and Practice. Education Sciences, 13, 682. https://doi.org/10.3390/educsci13070682

2022

Barbosa, A.; Vale, I.; Jablonski, S.; Ludwig, M. (2022). Walking through Algebraic Thinking with Theme-Based (Mobile) Math Trails. Educ. Sci., 12, 346.

Barlovits, S.; Caldeira, A.; Fesakis, G.; Jablonski, S.; Koutsomanoli Filippaki, D.; Lázaro, C.; Ludwig, M.; Mammana, M.F.; Moura, A.; Oehler, D.-X.K.; et al. (2022). Adaptive, Synchronous, and Mobile Online Education: Developing the ASYMPTOTE Learning Environment. Mathematics 2022, 10, 1628.

Jablonski, S. & Ludwig, M. (2022). Examples and generalizations in mathematical reasoning – A study with potentially mathematically gifted children. Journal on Mathematics Education, 13(4), 601–626. https://doi.org/10.22342/jme.v13i4.pp605-630

Ludwig, M., Jablonski, S. (2022). Jetzt geht’s raus – Mathematische Wanderpfade mit der MathCityMap erstellen. Fördermagazin Sekundarstufe, 1/2022, S. 6-11.

2021

Barlovits, S.; Jablonski, S.; Lázaro, C.; Ludwig, M.; Recio, T. (2021) Teaching from a Distance—Math Lessons during COVID-19 in Germany and Spain. Educ. Sci. 2021, 11, 406.

Jablonski, S., Reit, X.-R. (2021). Digitale Mathtrails im Kontext internationaler Lehrkräftebildung. Zeitschrift für Hochschulentwicklung , 16(2) S. 133-152.

Ludwig, M., Jablonski, S. (2021). Step by Step – Simplifying and Mathematizing the Real World with MathCityMap. Quadrante, 30 (2), S. 242-268.

Taranto, E., Jablonski, S., Recio, T., Mercat, C., Cunha, E., Lázaro, C., Ludwig, M. & Mammana F. (2021). Professional Development in Mathematics Education – Evaluation of a MOOC on Outdoor Mathematics. Mathematics, 9 (22), S. 1-30.

2020

Jablonski, S., Lázaro del Pozo, C., Ludwig, M., Recio Muniz, T. (2020). MathCityMap, paseos matemáticos a través de dispositivos móviles. Uno Revista de Didáctica de las Matemáticas, (087), 1/2020, S. 47-54.

Jablonski, S., Ludwig, M. (2020). „…weil ich es schön finde, wenn man was anderes als in der Schule macht“ – Evaluation des außerschulischen Enrichmentprogramms „Junge Mathe-Adler Frankfurt“. In: Erziehung und Unterricht, 9-10 2020 , S. 912-919.

Ludwig, M., Jablonski, S. (2020). MathCityMap – Mit mobilen Mathtrails Mathe draußen entdecken. MNU Journal, 1/2020, S. 29-36.

2019

Jablonski, S. (2019). Problemlösen an der frischen Luft – Mit MathCityMap mathematische Wanderwege erstellen. Grundschulunterricht Mathematik, 1/2019, S. 32-36.

Ludwig, M., Baumann-Wehner, M., Gurjanow, I., Jablonski, S. (2019). Mathe draußen: MathCityMap. Mit Aufgaben-Wizard und Digitalem Klassenzimmer zum mobilen MathTrail. mathematik lehren, 215, S. 29-32.

Buchkapitel

Jablonski, S., Barlovits, S., Ludwig, M. (2022). Adaptiv – Synchron – Online. Digitale Lernpfade mit MathCityMap@home. In: B. Brandt, L. Bröll & H. Dausend (Hrsg.), Digitales Lernen in der Grundschule III. Fachdidaktiken in der Diskussion (S. 212-226). Münster: Waxmann.

Jablonski, S., Ludwig, M. (2020). Zum Zusammenhang von mathematischem Argumentieren und mathematischer Begabung im Grundschulalter. Bestandsaufnahme und erste Ergebnisse aus dem Enrichmentprogramm „Junge Mathe-Adler Frankfurt“. In: C. Fischer, C. Fischer-Ontrup, F. Käpnick, N. Neuber, C. Solzbacher & P. Zwitserlood (Hrsg.), Begabungsförderung, Leistungsentwicklung, Bildungsgerechtigkeit – für alle! (S. 181-190). Münster: Waxmann.

Gurjanow, I., Jablonski, S., Ludwig, M., Zender, J. (2019). Modellieren mit MathCityMap. Praxisbezogene Beispiele zum Modellieren am realen Objekt. In: Grafenhofer I., Maaß J. (Hrsg.) Neue Materialien für einen realitätsbezogenen Mathematikunterricht 6. Realitätsbezüge im Mathematikunterricht. Springer Spektrum, Wiesbaden, S. 95-105.

Konferenzbeiträge

2023

Barlovits, S., Oehler, D.-X. K., Jablonski, S., & Ludwig, M. (2023). The ASYMPTOTE Project: Developing a System for Adaptive and Synchronous Online Learning. In M. Ludwig, S. Barlovits, A. Caldeira, & A. Moura (Eds.), Research On STEM Education in the Digital Age.
Proceedings of the ROSEDA Conference (pp. 189 192). WTM. https://doi.org/10.37626/GA9783959872522.0.23

Jablonski, S. (2023). Digital Support of Mathematical Modelling: The Role of Hints and Feedback in MathCityMap. In M. Ludwig, S. Barlovits, A. Caldeira, & A. Moura (Eds.), Research On STEM Education in the Digital Age. Proceedings of the ROSEDA Conference (pp. 115 122). WTM. https://doi.org/10.37626/GA9783959872522.0.14https://doi.org/10.37626/GA9783959872522.0.14

Jablonski, S. (2023). Mathematisches Argumentieren durch Primärerfahrungen? Eine Fallstudie zum Lösen von Mathtrail-Aufgaben in der Grundschule. In IDMI-Primar (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (pp. 249–252). WTM.

Jablonski, S., Barlovits, S., Gurjanow, I., Larmann, P., Ludwig, M., Oehler, D.-X. K., & Wetzel, S. (2023). Mobile Learning Outside the Classroom with MathCityMap. In M. Ludwig, S. Barlovits, A. Caldeira, & A. Moura (Eds.), Research On STEM Education in the Digital Age. Proceedings of the ROSEDA Conference (pp. 193 196). WTM. https://doi.org/10.37626/GA9783959872522.0.24

Würz, A., Jablonski, S., & Bärtl, M. (2023). Mathematische Wanderpfade „erweitert“ – Eine Untersuchung zur User Experience beim Einsatz der AR-Funktion im MathCityMap-System. In IDMI-Primar (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (pp. 213–216). WTM.

2022 und älter

Jablonski, S. (2022). Mathematical reasoning outside the classroom – A case study with primary school students solving math trail tasks. Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Feb 2022, Bozen-Bolzano, Italy.

Jablonski, S. & Bakos, S. (2022). A helping hand in outdoor mathematics – The role of gestures in mathematics trails. In: C. Fernández, S. Llinares, A. Gutiérrez & N. Planas (Hrsg.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, S. 3-10). Alicante, Spain: PME.

Jablonski, S., Ludwig, M. (2022). Junge Mathe-Adler online – Konsequenzen aus der digitalen Begabtenförderung. In: N. Harsch, M. Jungwirth, M. Stein, Y. Noltensmeier, N. Willenberg (Hrsg.), Diversität Digital Denken – The Wider View. Münster: WTM, S. 401-404.

Jablonski, S., Taranto, E., Ludwig, M., Mammana, F. (2022). Go online to go outdoors – A MOOC on MathCityMap.In U.T. Jankvist, R. Elicer, A. Clark-Wilson, H.-G. Weigand, & M. Thomsen (Hrsg.), Proceedings of the 15th International Conference on Technology in Mathematics Teaching (ICTMT 15) (S. 63-70). Aarhus University.

Barlovits, S., Jablonski, S., Milicic, G., Ludwig, M. (2021). Distance Learning in Mathematics Education: Synchronous and asynchronous Learning with MathCityMap@home. In: Proceedings of EDULEARN21 Conference 5th-6th July 2021, S. 10179-10189 .

Jablonski, S. (2021). Show me the World – Use and Functions of Gestures with MathCityMap. In: Proceedings of EDULEARN21 Conference 5th-6th July 2021, S. 1236-1245.

Jablonski, S., Ludwig, M. (2021). Changes in mathematical reasoning – A longitudinal study with mathematically gifted children. In: M. Inparsitha, N. Changsri & N. Boonsena (Hrsg.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for Psychology of Mathematics Education, Volume 3, S. 91-100.

Jablonski, S., Taranto, E., Ludwig, M., Mammana, F. (2021). Go online to go outdoors – A MOOC on MathCityMap. In: ICTMT 15. Book of accepted contributions, Aarhus University, S. 133-140.

Ludwig, M., Barlovits, S., Jablonski, S., Milicic, G., Wetzel, S. (2021). Outdoor Learning in Mathematics Education. In: M. Inparsitha, N. Changsri & N. Boonsena (Hrsg.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for Psychology of Mathematics Education, Volume 1, S. 106-108.

Ludwig, M., Jablonski, S. (2021). The Potential of Outdoor Mathematics in a Digital Context. In ATCM Proceedings.

Jablonski, S., Ludwig, M. (2020). Development of an Intensive Study Programme on Outdoor Mathematics Teaching with Digital Tools. In M. Ludwig, S. Jablonski, A. Caldeira, & A. Moura (Hrsg.), Research on Outdoor STEM Education in the digiTal Age. Proceedings of the ROSETA Online Conference in June 2020 (S. 111-118). Münster: WTM.

Jablonski, S., Ludwig, M. (2020). Banknotendetektive, mathematische Schatzsucher und Experimentatoren. Exkursionen im Enrichmentprogramm „Junge Mathe-Adler Frankfurt“. In: M. Jungwirth, N. Harsch, Y. Korflür, & M. Stein (Hrsg.): Forschen.Lernen.Lehren an öffentlichen Orten – The Wider View. Eine Tagung des Zentrums für Lehrerbildung der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster vom 16. bis 19.09.2019. In: Schriften zur Allgemeinen Hochschuldidaktik. Band 5. Münster: WTM-Verlag 2020, S. 335-336.

Jablonski, S., Ludwig, M. (2020). Changes in the Argumentation Products of Mathematically Gifted Students – A Longitudinal Study. In: Proceedings of EDULEARN20 Conference 6th-7th July 2020 , S. 6464-6472.

Jablonski, S., Ludwig, M. (2020). Mathematik draußen entdecken – Förderung potentiell begabter Kinder mit MathCityMap. In: H.-S. Siller, W. Weigel & J. Wörler (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 1121-1124). Münster: WTM-Verlag.

Ludwig, M., Jablonski, S. (2020). Mit MathCityMap Mathematik draußen machen – Das Potential mathematischer Wanderpfade als außerschulische Lernorte. In: M. Jungwirth, N. Harsch, Y. Korflür, & M. Stein (Hrsg.): Forschen.Lernen.Lehren an öffentlichen Orten – The Wider View. Eine Tagung des Zentrums für Lehrerbildung der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster vom 16. bis 19.09.2019. In: Schriften zur Allgemeinen Hochschuldidaktik. Band 5. Münster: WTM-Verlag 2020, S. 191-196.

Ludwig, M., Jablonski, S., Caldeira, A., Moura, A. (2020). Research on Outdoor STEM Education in the Digital Age – Background and Introduction. In M. Ludwig, S. Jablonski, A. Caldeira, & A. Moura (Hrsg.), Research on Outdoor STEM Education in the digiTal Age. Proceedings of the ROSETA Online Conference in June 2020 (S. 5-9). Münster: WTM.

Ludwig, M., Jablonski, S., Gurjanow, I., Baumann-Wehner, M. (2020). MathCityMap live und interaktiv – Mobile mathematische Wanderpfade erstellen und organisieren. In: M. Jungwirth, N. Harsch, Y. Korflür, & M. Stein (Hrsg.): Forschen.Lernen.Lehren an öffentlichen Orten – The Wider View. Eine Tagung des Zentrums für Lehrerbildung der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster vom 16. bis 19.09.2019. In: Schriften zur Allgemeinen Hochschuldidaktik. Band 5. Münster: WTM-Verlag 2020, S. 197-202.

Milicic, G., Jablonski, S., Ludwig, M. (2020). Teacher Training for Outdoor Education – Curricula Development for the MathCityMap System. In: ICERI20 Proceedings, S. 3514-3522
Jablonski, S., Ludwig, M. (2019). Kodierung von Argumentationsprodukten mithilfe des Toulmin-Schemas. In: Beiträge zum Mathematikunterricht 2019, S. 1139-1142.

Jablonski, S., Ludwig, M. (2019). „Oh, I do not like that when you have to justify something” – Difficulties in formulating arguments as a basis for the support of mathematical giftedness. In: M. Nolte (Hrsg.). Including the Highly Gifted and Creative Students – Current Ideas and Future Directions. Proceedings of the 11th international conference on mathematical creativity and giftedness (MCG 11) Universität Hamburg. WTM: Münster, S. 171-177.

Jablonski, S., Ludwig, M. (2019). Mathematical Arguments in the Context of Mathematical Giftedness – Analysis of Oral Argumentations with Toulmin. In: U.T. Jankvist, M. Van den Heuvel-Panhuizen & M. Veldhuis (Hrsg.). Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11, February 6 – 10, 2019). , Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University and ERME, S. 209-216.

Ludwig, M., Jablonski, S. (2019). Doing Math Modelling Outdoors – A Special Class Activity designed with MathCityMap. In: 5th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’19). Unversitat Politécnica de Valéncia. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/HEAd19.2019.9583

Jablonski, S., Ludwig, M. (2018). Förderung und Veränderung von Argumentationskompetenzen von mathematisch begabten Kindern im Rahmen eines Enrichmentprogramms. In: Beiträge zum Mathematikunterricht 2018. Vorträge zur Mathematikdidaktik und zur Schnittstelle Mathematik/Mathematikdidaktik (52. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik), S. 2077-2078.

Jablonski, S., Ludwig, M., Zender, J. (2018). Task Quality vs. Task Quantity. A dialog-based review system to ensure a certain quality of tasks in the MathCityMap web community. In: H.-G. Weigand, A. Clark-Wilson, A. Donevska-Todorova, E. Faggiano, N. Grønbæk & J. Trgalova (Hrsg.). Proceedings of the Fifth ERME Topic Conference (ETC 5) on Mathematics Education in the Digital Age (MEDA) 5-7 September 2018, Copenhagen, Denmark, S. 115-122.

Sonstige Beiträge

Barlovits, S., Jablonski, S., Ludwig, M. (2021). Die Motivation war ein sinkendes Schiff. Mathematikunterricht im Homeschooling. Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik , (110) S. 6-10.

Barlovits, S., Jablonski, S., Milicic, G., Ludwig, M. (2020). MathCityMap@home: Digitale Lernpfade mit gestuften Hinweisen und synchroner Schüler-Lehrer-Interaktion. Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik , (109) S. 39-43.