Dissertationsschrift
Wie potenziell mathematisch begabte Kinder argumentieren
ROSETA-Konferenzband
Research on Outdoor STEM Education in the digiTal Age
RISTEME Special Issue
Learning and Teaching with Outdoor STEAM Education
2024
Jablonski, S. (2024). Challenges in geometric modelling–A comparison of students’ mathematization with real objects, photos, and 3D models. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 20(3), em2414. https://doi.org/10.29333/ejmste/14321
Jablonski, S. (2024). Students’ reasoning in outdoor mathematics – The role of digital feedback in MathCityMap. Digital Experiences in Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s40751-024-00137-w
2023
Cahyono, A. N., Masrukan, Mulyono, Ludwig, M., Jablonski, S., & Oehler, D.-X. K. (2023). Indonesia-Germany MathCityMap training: Shifting mobile math trails teacher training to a hybrid environment. Journal on Mathematics Education, 14(1), 55–68.
Jablonski, S. (2023). Is it all about the setting? — A comparison of mathematical modelling with real objects and their representation. Educational Studies in Mathematics 113, 307–330. https://doi.org/10.1007/s10649-023-10215-2
Jablonski, S. (2023). Indoors vs. Outdoors – Student Perception of Different Modelling Settings. Research in Integrated STEM Education, 1(3), 403–421.
Jablonski, S. (2023). Real objects as a reason for mathematical reasoning – A comparison of different task settings. International Electronic Journal of Mathematics Education, 18(4), em0758. https://doi.org/10.29333/iejme/13859
Jablonski S., Barlovits S., & Ludwig M. (2023). How digital tools support the validation of outdoor modelling results. Frontiers in Education 8, 1145588.
Jablonski, S., & Ludwig, M. (2023). Teaching and Learning of Geometry—A Literature Review on Current Developments in Theory and Practice. Education Sciences, 13, 682. https://doi.org/10.3390/educsci13070682
2022
Barbosa, A., Vale, I., Jablonski, S., & Ludwig, M. (2022). Walking through Algebraic Thinking with Theme-Based (Mobile) Math Trails. Education Sciences, 12, 346.
Barlovits, S., Caldeira, A., Fesakis, G., Jablonski, S., Koutsomanoli Filippaki, D., Lázaro, C., Ludwig, M., Mammana, M.F., Moura, A., Oehler, D.-X.K., Recio, T., Taranto, E., & Volika, S. (2022). Adaptive, Synchronous, and Mobile Online Education: Developing the ASYMPTOTE Learning Environment. Mathematics, 10, 1628.
Jablonski, S., & Ludwig, M. (2022). Examples and generalizations in mathematical reasoning – A study with potentially mathematically gifted children. Journal on Mathematics Education, 13(4), 601–626. https://doi.org/10.22342/jme.v13i4.pp605-630
Ludwig, M., & Jablonski, S. (2022). Jetzt geht’s raus – Mathematische Wanderpfade mit der MathCityMap erstellen. Fördermagazin Sekundarstufe, 1/2022, S. 6-11.
2021
Barlovits, S., Jablonski, S., Lázaro, C., Ludwig, M., & Recio, T. (2021). Teaching from a Distance – Math Lessons during COVID-19 in Germany and Spain. Education Sciences, 11, 406.
Jablonski, S., & Reit, X.-R. (2021). Digitale Mathtrails im Kontext internationaler Lehrkräftebildung. Zeitschrift für Hochschulentwicklung , 16(2) S. 133-152.
Ludwig, M., Jablonski, S. (2021). Step by Step – Simplifying and Mathematizing the Real World with MathCityMap. Quadrante, 30 (2), S. 242-268.
Taranto, E., Jablonski, S., Recio, T., Mercat, C., Cunha, E., Lázaro, C., Ludwig, M. & Mammana F. (2021). Professional Development in Mathematics Education – Evaluation of a MOOC on Outdoor Mathematics. Mathematics, 9 (22), S. 1-30.
2020
Jablonski, S., Lázaro del Pozo, C., Ludwig, M., Recio Muniz, T. (2020). MathCityMap, paseos matemáticos a través de dispositivos móviles. Uno Revista de Didáctica de las Matemáticas, (087), 1/2020, S. 47-54.
Jablonski, S., Ludwig, M. (2020). „…weil ich es schön finde, wenn man was anderes als in der Schule macht“ – Evaluation des außerschulischen Enrichmentprogramms „Junge Mathe-Adler Frankfurt“. In: Erziehung und Unterricht, 9-10 2020 , S. 912-919.
Ludwig, M., Jablonski, S. (2020). MathCityMap – Mit mobilen Mathtrails Mathe draußen entdecken. MNU Journal, 1/2020, S. 29-36.
2019
Jablonski, S. (2019). Problemlösen an der frischen Luft – Mit MathCityMap mathematische Wanderwege erstellen. Grundschulunterricht Mathematik, 1/2019, S. 32-36.
Ludwig, M., Baumann-Wehner, M., Gurjanow, I., Jablonski, S. (2019). Mathe draußen: MathCityMap. Mit Aufgaben-Wizard und Digitalem Klassenzimmer zum mobilen MathTrail. mathematik lehren, 215, S. 29-32.
Gurjanow, I., Jablonski, S., Ludwig, M., & Zender, J. (2019). Modellieren mit MathCityMap. Praxisbezogene Beispiele zum Modellieren am realen Objekt. In I. Grafenhofer, & J. Maaß (Hrsg.), Neue Materialien für einen realitätsbezogenen Mathematikunterricht 6. Realitätsbezüge im Mathematikunterricht (S. 95–105). Springer Spektrum.
Jablonski, S., & Ludwig, M. (2020). Zum Zusammenhang von mathematischem Argumentieren und mathematischer Begabung im Grundschulalter. Bestandsaufnahme und erste Ergebnisse aus dem Enrichmentprogramm „Junge Mathe-Adler Frankfurt“. In C. Fischer, C. Fischer-Ontrup, F. Käpnick, N. Neuber, C. Solzbacher, & P. Zwitserlood (Hrsg.), Begabungsförderung, Leistungsentwicklung, Bildungsgerechtigkeit – für alle! (S. 181–190). Waxmann.
Jablonski, S., Barlovits, S., & Ludwig, M. (2022). Adaptiv – Synchron – Online. Digitale Lernpfade mit MathCityMap@home. In B. Brandt, L. Bröll, & H. Dausend (Hrsg.), Digitales Lernen in der Grundschule III. Fachdidaktiken in der Diskussion (S. 212–226). Waxmann.
Jablonski, S. (2023). Mathematisches Argumentieren als Gegenstand von mathematischer Begabung? Theoretische Überlegungen und empirische Befunde für Diagnose und Förderung. In: C. Fischer, C. Fischer-Ontrup, F. Käpnick, N. Neuber & C. Reintjes (Hrsg.), Potenziale erkennen – Talente entwickeln – Bildung nachhaltig gestalten. (S. 69–78). Waxmann.
2023
Barlovits, S., Oehler, D.-X. K., Jablonski, S., & Ludwig, M. (2023). The ASYMPTOTE Project: Developing a System for Adaptive and Synchronous Online Learning. In M. Ludwig, S. Barlovits, A. Caldeira, & A. Moura (Eds.), Research On STEM Education in the Digital Age.
Proceedings of the ROSEDA Conference (pp. 189 192). WTM. https://doi.org/10.37626/GA9783959872522.0.23
Jablonski, S. (2023). Digital Support of Mathematical Modelling: The Role of Hints and Feedback in MathCityMap. In M. Ludwig, S. Barlovits, A. Caldeira, & A. Moura (Eds.), Research On STEM Education in the Digital Age. Proceedings of the ROSEDA Conference (pp. 115 122). WTM. https://doi.org/10.37626/GA9783959872522.0.14https://doi.org/10.37626/GA9783959872522.0.14
Jablonski, S. (2023). Mathematisches Argumentieren durch Primärerfahrungen? Eine Fallstudie zum Lösen von Mathtrail-Aufgaben in der Grundschule. In IDMI-Primar (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (pp. 249–252). WTM.
Jablonski, S., Barlovits, S., Gurjanow, I., Larmann, P., Ludwig, M., Oehler, D.-X. K., & Wetzel, S. (2023). Mobile Learning Outside the Classroom with MathCityMap. In M. Ludwig, S. Barlovits, A. Caldeira, & A. Moura (Eds.), Research On STEM Education in the Digital Age. Proceedings of the ROSEDA Conference (pp. 193 196). WTM. https://doi.org/10.37626/GA9783959872522.0.24
Jablonski, S., Läufer, T., & Ludwig, M. (2023). Make it real: Students‘ mathematical modelling realized with 3D printing. In P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, L. Gosztonyi, & E. Kónya (Hrsg.), Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 13) ( S. 1211–1218). Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME
Würz, A., Jablonski, S., & Bärtl, M. (2023). Mathematische Wanderpfade „erweitert“ – Eine Untersuchung zur User Experience beim Einsatz der AR-Funktion im MathCityMap-System. In IDMI-Primar (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (pp. 213–216). WTM.
2022 und älter
Jablonski, S. (2022). Mathematical reasoning outside the classroom – A case study with primary school students solving math trail tasks. Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Feb 2022, Bozen-Bolzano, Italy.
Jablonski, S. & Bakos, S. (2022). A helping hand in outdoor mathematics – The role of gestures in mathematics trails. In: C. Fernández, S. Llinares, A. Gutiérrez & N. Planas (Hrsg.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, S. 3-10). Alicante, Spain: PME.
Jablonski, S., Ludwig, M. (2022). Junge Mathe-Adler online – Konsequenzen aus der digitalen Begabtenförderung. In: N. Harsch, M. Jungwirth, M. Stein, Y. Noltensmeier, N. Willenberg (Hrsg.), Diversität Digital Denken – The Wider View. Münster: WTM, S. 401-404.
Jablonski, S., Taranto, E., Ludwig, M., Mammana, F. (2022). Go online to go outdoors – A MOOC on MathCityMap.In U.T. Jankvist, R. Elicer, A. Clark-Wilson, H.-G. Weigand, & M. Thomsen (Hrsg.), Proceedings of the 15th International Conference on Technology in Mathematics Teaching (ICTMT 15) (S. 63-70). Aarhus University.
Barlovits, S., Jablonski, S., Milicic, G., Ludwig, M. (2021). Distance Learning in Mathematics Education: Synchronous and asynchronous Learning with MathCityMap@home. In: Proceedings of EDULEARN21 Conference 5th-6th July 2021, S. 10179-10189 .
Jablonski, S. (2021). Show me the World – Use and Functions of Gestures with MathCityMap. In: Proceedings of EDULEARN21 Conference 5th-6th July 2021, S. 1236-1245.
Jablonski, S., Ludwig, M. (2021). Changes in mathematical reasoning – A longitudinal study with mathematically gifted children. In: M. Inparsitha, N. Changsri & N. Boonsena (Hrsg.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for Psychology of Mathematics Education, Volume 3, S. 91-100.
Jablonski, S., Taranto, E., Ludwig, M., Mammana, F. (2021). Go online to go outdoors – A MOOC on MathCityMap. In: ICTMT 15. Book of accepted contributions, Aarhus University, S. 133-140.
Ludwig, M., Barlovits, S., Jablonski, S., Milicic, G., Wetzel, S. (2021). Outdoor Learning in Mathematics Education. In: M. Inparsitha, N. Changsri & N. Boonsena (Hrsg.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for Psychology of Mathematics Education, Volume 1, S. 106-108.
Ludwig, M., Jablonski, S. (2021). The Potential of Outdoor Mathematics in a Digital Context. In ATCM Proceedings.
Jablonski, S., Ludwig, M. (2020). Development of an Intensive Study Programme on Outdoor Mathematics Teaching with Digital Tools. In M. Ludwig, S. Jablonski, A. Caldeira, & A. Moura (Hrsg.), Research on Outdoor STEM Education in the digiTal Age. Proceedings of the ROSETA Online Conference in June 2020 (S. 111-118). Münster: WTM.
Jablonski, S., Ludwig, M. (2020). Banknotendetektive, mathematische Schatzsucher und Experimentatoren. Exkursionen im Enrichmentprogramm „Junge Mathe-Adler Frankfurt“. In: M. Jungwirth, N. Harsch, Y. Korflür, & M. Stein (Hrsg.): Forschen.Lernen.Lehren an öffentlichen Orten – The Wider View. Eine Tagung des Zentrums für Lehrerbildung der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster vom 16. bis 19.09.2019. In: Schriften zur Allgemeinen Hochschuldidaktik. Band 5. Münster: WTM-Verlag 2020, S. 335-336.
Jablonski, S., Ludwig, M. (2020). Changes in the Argumentation Products of Mathematically Gifted Students – A Longitudinal Study. In: Proceedings of EDULEARN20 Conference 6th-7th July 2020 , S. 6464-6472.
Jablonski, S., Ludwig, M. (2020). Mathematik draußen entdecken – Förderung potentiell begabter Kinder mit MathCityMap. In: H.-S. Siller, W. Weigel & J. Wörler (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 1121-1124). Münster: WTM-Verlag.
Ludwig, M., Jablonski, S. (2020). Mit MathCityMap Mathematik draußen machen – Das Potential mathematischer Wanderpfade als außerschulische Lernorte. In: M. Jungwirth, N. Harsch, Y. Korflür, & M. Stein (Hrsg.): Forschen.Lernen.Lehren an öffentlichen Orten – The Wider View. Eine Tagung des Zentrums für Lehrerbildung der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster vom 16. bis 19.09.2019. In: Schriften zur Allgemeinen Hochschuldidaktik. Band 5. Münster: WTM-Verlag 2020, S. 191-196.
Ludwig, M., Jablonski, S., Caldeira, A., Moura, A. (2020). Research on Outdoor STEM Education in the Digital Age – Background and Introduction. In M. Ludwig, S. Jablonski, A. Caldeira, & A. Moura (Hrsg.), Research on Outdoor STEM Education in the digiTal Age. Proceedings of the ROSETA Online Conference in June 2020 (S. 5-9). Münster: WTM.
Ludwig, M., Jablonski, S., Gurjanow, I., Baumann-Wehner, M. (2020). MathCityMap live und interaktiv – Mobile mathematische Wanderpfade erstellen und organisieren. In: M. Jungwirth, N. Harsch, Y. Korflür, & M. Stein (Hrsg.): Forschen.Lernen.Lehren an öffentlichen Orten – The Wider View. Eine Tagung des Zentrums für Lehrerbildung der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster vom 16. bis 19.09.2019. In: Schriften zur Allgemeinen Hochschuldidaktik. Band 5. Münster: WTM-Verlag 2020, S. 197-202.
Milicic, G., Jablonski, S., Ludwig, M. (2020). Teacher Training for Outdoor Education – Curricula Development for the MathCityMap System. In: ICERI20 Proceedings, S. 3514-3522
Jablonski, S., Ludwig, M. (2019). Kodierung von Argumentationsprodukten mithilfe des Toulmin-Schemas. In: Beiträge zum Mathematikunterricht 2019, S. 1139-1142.
Jablonski, S., Ludwig, M. (2019). „Oh, I do not like that when you have to justify something” – Difficulties in formulating arguments as a basis for the support of mathematical giftedness. In: M. Nolte (Hrsg.). Including the Highly Gifted and Creative Students – Current Ideas and Future Directions. Proceedings of the 11th international conference on mathematical creativity and giftedness (MCG 11) Universität Hamburg. WTM: Münster, S. 171-177.
Jablonski, S., Ludwig, M. (2019). Mathematical Arguments in the Context of Mathematical Giftedness – Analysis of Oral Argumentations with Toulmin. In: U.T. Jankvist, M. Van den Heuvel-Panhuizen & M. Veldhuis (Hrsg.). Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11, February 6 – 10, 2019). , Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University and ERME, S. 209-216.
Ludwig, M., Jablonski, S. (2019). Doing Math Modelling Outdoors – A Special Class Activity designed with MathCityMap. In: 5th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’19). Unversitat Politécnica de Valéncia. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/HEAd19.2019.9583
Jablonski, S., Ludwig, M. (2018). Förderung und Veränderung von Argumentationskompetenzen von mathematisch begabten Kindern im Rahmen eines Enrichmentprogramms. In: Beiträge zum Mathematikunterricht 2018. Vorträge zur Mathematikdidaktik und zur Schnittstelle Mathematik/Mathematikdidaktik (52. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik), S. 2077-2078.
Jablonski, S., Ludwig, M., Zender, J. (2018). Task Quality vs. Task Quantity. A dialog-based review system to ensure a certain quality of tasks in the MathCityMap web community. In: H.-G. Weigand, A. Clark-Wilson, A. Donevska-Todorova, E. Faggiano, N. Grønbæk & J. Trgalova (Hrsg.). Proceedings of the Fifth ERME Topic Conference (ETC 5) on Mathematics Education in the Digital Age (MEDA) 5-7 September 2018, Copenhagen, Denmark, S. 115-122.
Barlovits, S., Jablonski, S., Ludwig, M. (2021). Die Motivation war ein sinkendes Schiff. Mathematikunterricht im Homeschooling. Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik , (110) S. 6-10.
Barlovits, S., Jablonski, S., Milicic, G., Ludwig, M. (2020). MathCityMap@home: Digitale Lernpfade mit gestuften Hinweisen und synchroner Schüler-Lehrer-Interaktion. Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik , (109) S. 39-43.